Ususret 4. izdanju Međunarodne autorske kreativne konferencije MAKK, prilika je prisjetiti se nekoliko zanimljivih panel diskusija i predavanja koje su izazvale pozornost javnosti, medija i autora. Prvi MAKK održan je u prosincu 2013., s nizom zanimljivih panel diskusija, a da je tematika itekako bila aktualna pokazao je broj prisutnih sudionika: od autora, ljudi iz kreativne industrije, medija te zainteresiranih pojedinaca.
Glavna gošća konferencije, Marie-Françoise Marais, direktorica francuske Vladine agencije za borbu protiv online piratstva (HADOPI), prisutnima je predstavila rezultate i pouke iz posljednje četiri godine koliko agencija djeluje.
“Svrha HADOPI-ja nije kažnjavanje Internet korisnika niti narušavanje privatnosti što su neke od čestih zabluda. Naša misija je prije svega odgojno-obrazovna. Još jedna zabluda jest da se prekršitelje kažnjava iskapčanjem s Interneta. Moram navesti kako je od preko 2 milijuna inicijalno poslanih opomena, samo 15 sudski procesuirano, a kazna je u konačnici bila novčana. Dakle, velik broj korisnika ipak je odustao od nelegalnih aktivnosti”, objasnila je Marais.
Posebice zanimljiv bio je panel Digitalni servisi – kolač ili mrvice za sve na kojem se razvila živa rasprava. Sudjelovali su Nikola Francetić iz Hrvatskog Telekoma, Hrvoje Krstulović iz Blitza Filma, Seid Serdarević iz Frakture, Paolo Sfeci iz HUZIP-a te Ante Pecotić iz HDS-a. Prethodno je prisutnima predstavljen servis Deezer kao tadašnja novost na hrvatskom tržištu. Kako su prisutni zaključili, autori još uvijek dobivaju mrvice od korištenja glazbe na internetu no postoji potencijal na čijem razvijanju treba zajednički surađivati.
Taj potencijal, pokazalo se, i dalje je vruća tema, ne samo za hrvatske, već i za europske kreativce.
Pod sloganom Kulturne i kreativne industrije – pokretači gospodarstva, 2. MAKK konferencija uspješno je održana u zagrebačkom Muzeju suvremenih umjetnosti od 19. do 21. studenog 2014. U fokusu prvog dana konferencije bili su autori i kreativci čija umjetnička ostvarenja kriju ogroman potencijal za gospodarski rast i razvoj zemlje.
Okrugli stol “Paradigma autorskih prava – treba li nam promjena?” na kojem su stavove sučelili Ivo Špigel (Perpetuum Mobile), Nenad Marčec (HDS ZAMP), Mladen Vukmir (odvjetnik Vukmir & Associates) i Tomo In der Muehlen (IDM Music), uz uvodnika i moderatora prof. Igora Glihu (HDAP), donio je posebno zanimljivu raspravu u kojoj su autorska prava promatrana kao jedan od nositelja kreativne industrije.
Digitalnim glazbenim i filmskim servisima, tada još novinom na hrvatskom tržištu, bavili su se sudionici panela “Digitalni servisi”: Branko Komljenović (HDU), Sanja Božić (PickboxTV), Toni Moškov (Rolling Stone Hrvatska), Ante Magzan (Porin), Neven Frangeš (HGU), Daniel Kušan (redatelj), Victoria Campoamor (Google Play) i moderator Nikola Vrdoljak (#404 agencija).
MAKK 2015 bio je najuspješnije izdanje konferencije do sad – više od 300 akreditiranih sudionika pratilo je predavanja i panel diskusije fokusirane na kulturni i ekonomski doprinos autora i kreativaca iz najrazličitijih grana umjetnosti, od glazbe, književnosti i filma do fotografije i dizajna.
Na panel diskusiji “Jesu li autorska prava parafiskalni namet” tadašnji zamjenik ministra financija, Igor Rađenović, istaknuo je da registar neporeznih davanja, u kojeg je Vlada uvrstila i naknade od autorskih i srodnih prava, nije obvezujući dokument već dokument o kojem još traje javna rasprava. Glavni direktor HDS ZAMP-a, Nenad Marčec, komentirao je da autorska naknada koju prikuplja HDS ZAMP treba svejedno biti izuzeta s tog popisa jer su autorska i srodna prava privatna prava koja se plaćaju za konkretnu uslugu korištenja proizvoda tj. u ovom slučaju glazbe.
Zanimljive perspektive na kreativnost, autorska prava i njihov potencijal u digitalnom svijetu na MAKK-u su pružili Miroslav Škoro, naš poznati autor i izvođač, Andy Wright, glazbeni producent i dobitnik Grammyja, Ceco Gaković, digitalni developer te soundbranding stručnjak, John Groves.
Što nas čeka na 4. MAKK-u provjerite 17. i 18. studenog u zagrebačkom Muzeju suvremen umjetnosti!