Misle li Hus, Dino Merlin i Bajaga da glazbenici trebaju biti influenceri?

 

Posljednji dan 8. Međunarodne autorske kreativne konferencije donio je raspravu o glazbi koja prelazi granica stoljeća i država. Na završnom panelu ovogodišnjeg MAKK-a mišljenja o prošlosti i budućnosti, ali i sadašnjem (kriznom) trenutku glazbene industrije, izmijenili su vrhunski uspješni autori i izvođači s ovih prostora: Husein Hasanefendić Hus, Momčilo Bajagić Bajaga i Edin Dervišhalidović, svima poznati Dino Merlin.

U zanimljivom razgovoru o svirkama i generacijskim razlikama, neizbježna tema bila je i ova COVID19 kriza zbog koje su svim glazbenicima ugrožene karijere. Dino Merlin prije mjesec dana je objavio novi singl u produkcijski i aranžerski novom zvuku i s njim zabilježio sjajan uspjeh, potaknuvši val pozitivnih reakcija: „Moramo živjeti. Mi smo ti kojima je dan neki dar kako bi bili predvodnici, lideri i svjetionici i pokazali svjetlo, ako ništa drugo, onda mlađim kolegama. Nije ni fer ostaviti samo doktore da rade jer onda se gazi u još dublje blato, još dalju distrofiju i depresiju. A kad čovjeku date neku nadu i utjehu barem u vidu jedne pjesme i ako pokažete da ste izašli iz te zatvorenosti, onda će ljudi jednostavno to prepoznati i krenuti za vama. To je bila moja ideja i mislim da ću u istom smjeru ići i sa sljedećim singlom“.

Svirke uživo proteklih mjeseci nije bilo, niti je ima u skoroj budućnosti niti za Bajagu ni Husa, odnosno Parni valjak. „U ovoj godini smo imali 6 koncerata,  a u našim najgorim godinama po 40. Snimili smo album i koncert na praznom Tašmajdanu, ali smo dodali s ranijih koncerata snimljenu reakciju publike,“ ispričao je Bajaga u diskusiji koju je moderirala Ida Prester.

Premda ne vjeruju da će kriza utjecati na trajnije promjene u ponašanju publike, jer kako Hus kaže: „na koncertima na bini osjetimo toliko dobre i pozitivne energije i vibracije publike, da ta energija jednostavno čovjeka više zarazi od korone“, svi su zamijetili neke nove obrasce ponašanja mlađe publike. Koliko im je kao glazbenim legendama lako ili teško prilagoditi se novom vremenu i nekim novim klincima?

Dino Merlin vjeruje da se uz „rad, rad, rad, malo talenta i akceptiranje novog vremena, istraživanje, eksperimente, promjene aranžmana i produkcije te podizanje ljestvice u odnosu na prošli rad“ i stariji glazbenici mogu približiti mlađoj publici. Hus je kao stari roker priznao da pomalo ne razumije ovaj današnji svijet u kojem bi, po nekima, glazbenici morali biti i influenceri na mrežama: „Kao klinac, dok sam čekao da izađu albumi bendova koje sam volio i slušao, preslušavao sam njihove stvari, čitao tekstove i procesuirao što to oni nude i glazbom poručuju. Zanimalo me što se to događa u njihovom glazbenom svijetu i što oni kao glazbenici rade. Nisam razmišljao gdje žive i što nose i rade u privatnom životu, to mi je bilo nebitno. No, svijet se mijenja, klinci imaju svoje sklonosti i teško se pomiriti s njima. Možda sam u godinama kad sam prenostalgičan i čini mi se da je prije bilo više ideala“, rekao je Hus i objasnio princip rada svog benda: „Naš je prirodni habitus da smo u vježbaoni, u studiju i pogotovo na bini – u tom trenutku. Tu se dešava ta energija i tu nas ne možeš uloviti u nikakvom lažnom životu. Tu smo točno to što jesmo. Sve ostalo, pa čak i snimanje spotova ili fotografija nam je uvijek bilo teško“.

Sudionike panela iznenadile su video poruke njihovih mlađih kolega. Husu je bilo drago čuti koliko Hrvoje Prskalo iz benda Bang Bang, koji je i on sam slušao i istaknuo kao jedan od boljih bendova nove generacija glazbenika, cijeni njegov rad i upravo njegove tekstove: „Drago mi je da je Hrvoje istaknuo upravo moje tekstove jer mislim da su tekstovi u pjesmama vrlo bitna stvar jer se ljudi u njima poistovjete. Bitna je naravno i melodija i ritam, ali zapravo ono što je u duši, svjetonazor ili neke poruke ljudima, najviše idu kroz tekstove. I Dino ima odlične, životne tekstove, kao i Bajaga kojemu na nekim tekstovima i zavidim“.

Bajaga se iskreno nasmijao na duhovitu poruku Tibora Karamehmedovića, solo kantautora, ali i pjevača dubrovačkog banda Silente.

Dino Merlin pak je podijelio anegdotu o njegovu susretu s J.R. Augustom kojeg je priželjkivao otkad je poslušao njegov rad i zaključio da se radi o „vanserijskom glazbeniku u kojem se zajedno nalaze i Cave i Dylan i Bowie i Leonard Cohen“. Sudbina je potom htjela da se Dino jedne kišne noći u Zagrebu nađe pred velikim plakatom za koncert J.R. Augusta. Ostao je u Zagrebu i sutradan u Hrvatskom glazbenom zavodu „uživao u dva sata potpune predanosti. Doživio sam jedan od najljepših koncerata u svojem životu“, rekao je.  Bilo mu je zato drago čuti lijepe riječi u video poruci Nikole Vranića, poznatog kao J.R. August. Dino je pritom otkrio koliko i inače voli tražiti i slušati mlađe glazbenike i u onima koji tek počinju prepoznati „sjeme uspjeha“.

I zadnjeg dana online konferencije, u studiju su se predstavile mlade hrvatske glazbene nade o kojima će se u budućnosti još više čuti.  Svojim pjesmama „Godišnji“ i „Staklo“, konferenciju je zatvorio talentirani synth pop duo Pocket Palma iza kojeg se kriju Anja Papa i Luka Vidović. Uz svoj pomalo retro zvuk, kojim su već uspješno ušli i u radijski eter i stvorili publiku, izveli su odličnu obradu „Milene“, nezaboravne pjesme Rajka Dujmića i Zrinka Tutića. Tako je i posljednji dan konferencije odana počast velikanu zabavne glazbe, prerano preminulom Limi iza kojeg je ostala ogromna autorska pjesmarica, otvorena za čitanja i slušanja novih generacija.

Posljednji dan ovogodišnjeg MAKK-a pogledajte na našem YouTube kanalu gdje možete pogledati i sve prethodne dane konferencije.